Thursday, January 20, 2011

قانون اساسی‌ مطلوب

قانون اساسی‌ مطلوب است که بر پایهٔ دموکراسی کامل و مستقل از هر نظام سیاسی بنا شده و‌ امکان انتخابات آزاد و سالم برای هر حزب یا فرد مستقل را فراهم می‌کند ، در عین حال که تعریف کاملی از حقوق بشری و شهروندی ارائه میدهد و امکان نقض آن را توسط هر کس با هر منصب و به هر  دلیل و عنوانی کاملا از بین میبرد . همچنین قانون اساسی‌ باید ساختار دولت را چنان  بنینگزاری کند که امکان نیل به
دیکتاتوری از مرکز قدرت کاملا گرفته شود...

‌ به شرط رعایت کامل حقوق بشر و شهروندی  و همچنین حذف کامل امکان دیکتاتوری و بنیانگزاری ساختار قدرت به شکل صحیح که حافظ انتخابات آزاد و سالم باشد ، مردم یک جامعه
باید آزاد باشند که به هر حزبی / فرد مستقلی که دوست دارند رای دهند حتا اگر تلفیقی از دین در خط مشی‌ آن به چشم بخورد


دلیل و کمی‌ بحث بیشتر:


برای این که تعریف یک قانون اساسی‌ موفق ارائه شود در ابتدا نیاز است که به تعریف جامعه یی بپردازیم که آن قانون اساسی‌ وجودش را می‌بایست تضمین کند. به طور خلاصه قانون اساسی‌ باید ۵ مورد زیر را تضمین کند:

۱) به طور کلی‌ جامعه یی سالم است که در آن حقوق بشری و شهروندی همهٔ افراد جامعه به طور مساوی رعایت شود و انسانها در آن به هیچ شکل و لفظی به خاطر تفاوت در جنسیت، باور، قومیت، نژاد و ... از داشتن حق مساوی با دیگر افراد جامعه محروم نشوند.

بنابر این قانون اساسی‌ باید تعریف کاملی از حقوق بشر و حقوق شهروندی ارائه دهد که نقض آنها  به معنی‌ نقض قانون اساسی‌ باشد.

۲) جامعه یی‌ مطلوب است که حداقل و حداقل دو تشکل سیاسی فعال و کاملا غیر وابسته داشته باشد (که  بحث در این باره از حوصلهٔ جمع خارج است). به عنوان دلیل همین کافیست که بگوییم رقابت سالم ، پیگیری عملکرد تشکل سیاسی رقیب یا شخص غیر وابستهٔ صاحب قدرت ، مطبوعات آزاد و انتخابات سالم همه و همه قابل پیگیری‌ بیشتر خواهد بود. و همچنین آزادی عملکرد احزاب مختلف سیاسی یا هر فرد کاندید و امکان پیروزی حزبهای مختلف یا فرد کاندید در انتخابات در آن فراهم باشد.


رسیدن به این آرمان به داشتن قانون اساسی نیاز دارد که کاملاً غیر وابسته به هر تشکل سیاسی باشد و امکان انتخابات آزاد برای هر تشکل سیاسی یا فرد آزاد را فراهم کند .

 ۳) ساختار دولت باید به گونه ایی باشد که امکان دیکتاتوری یا نقض قانون اساسی‌ را از بین ببرد.

قانون اساسی‌ باید تعریف جامعی از ساختار حکومتی جامعه ارائه دهد

۴)  موارد دیگری که از حوصلهٔ بحث خارج است مثل تضمین حفظ منابع ملی‌ و ...

۵) قوانین زنده هستند و همچنان که فهم و درک بشر از انسان، نیاژیش و حقوقش با استناد به علوم جامعه شناسی‌، روان شناسی‌، جرم شناسی‌ ، و .... گسترده تر میشود به همان نسبت قوانین هم باید قابل تغییر, اضافه شدن و حتا حذف شدن باشند .
جامعه‌‌ سالم قوانین زنده و در جریان می‌خواهد  در عین حال که باید امکان هر گونه سو استفاده از این مفهوم و تغییر قوانین گرفته شود.

چنین قانون اساسی‌ که بر حقوق مساوی همهٔ انسانها پایه نهاده شده ، تساوی حقوق زنان راه تضمین خواهد کرد

No comments:

Post a Comment