Saturday, January 29, 2011

حق سقط جنین

 "خوب است که فکر کنیم، بحث کنیم، نظرات مخالف را بشنویم و سپس دوباره بیاندیشیم"





مسالهٔ سقط جنین شاید بهتر باشد که در سه سوال جداگانه مطرح شود :

۱. آیا یک زن باردار حق سقط جنین دارد؟

۲. آیا پدر جنین دارای این حق هست که درخواست سقط جنین دهد؟

۳. با فرض این که مادر یا پدر جنین ، حق سقط داشته باشند تا چند ماهگی این کار صحیح است؟


با این که بحث ما در مورد حقوق زنان است ولی‌ به اعتقاد من مهم است که به حقوق مردان هم در این مساله پرداخته شود. چرا که این مسائل کاملا به هم مرتبط اند و فقط
 جامعه ای‌ سالم قادر به برقراری حقوق برابر برای زنان و مردان خواهد بود، و جامعه ای‌ سالم است که در آن حقوق تمامی‌ افراد از زن و مرد به طور برابر رعایت شده باشد.                

۱. در جواب به سوال اول با توجه به اثر روانی‌ و جسمی‌ که جنین بر بدن مادر می‌گذرد یک زن باید دارای حق سقط جنین باشد. علاوه بر آن آینده نگری و برسی‌ توان پرورش کودک در محیطی‌ سالم و توان مالی خانواده و ... از دیگر مسائلی‌ است که یک زن میتواند برای سقط جنین داشته باشد. و در آخر و گذشته از تمام این مسائل، حق زن بر بدنش ‌دلایلی است که آزادی سقط جنین را برای زنان الزامی می‌کند.

۲. با توجه به این که یک زن حق سقط جنین را بنا به دلایل ذکر شده در بالا دارد برای جواب دادن به سوال دوم شاید بهتر باشد که به نقش مرد در زندگی‌ آیندهٔ جنین نگاهی‌ کنیم.  پدر نوزاد آینده وظیفه قانونی‌ و وجدانی در فراهم کردن نیازهای مالی و عاطفی کودک به عنوانه یک پدر را دارد. بنابر این پدر نوزاد حق دارد که به محض اطلاع زن از باردار بودن از این قضیه مطلع شود و حداقل ۲ هفته وقت داشته باشد که تصمیم بگیرد آیا آمادگی پدر شدن را دارد یا نه. مثلا اگر زن و مرد از هم جدا شده باشند و سپس مادر متوجه شود که باردار است، در این صورت تولد فرزند میتواند فشار عاطفی بر پدر هم ایجاد کند پس این مسٔله باید در نظر گرفته شود.

۳. برای جواب دادن به این سوال نظر پزشکان و رونشناسان باید در نظر گرفته شود ولی‌ به اعتقاد شخصی‌ من مادر نوزاد از زمانی‌ که متوجه شود باردار است تا مثلا ۶ ماهگی جنین حق سقط کامل را باید داشته باشد و از آن به بعد فقط در صورتی‌ اجازهٔ سقط جنین را میتواند داشته باشد که تولد نوزاد از نظر جسمی‌ یا روحی‌ برای مادر زیان داشته باشد. مثلا اگر کودک دچار مشکلی‌ باشد و مادر بداند که توان نگهداری از او را ندارد

No comments:

Post a Comment